maandag 6 augustus 2012

Stuga

In Syöte een werkelijk schitterend weekend gehad. Mooi uitzicht en een heerlijk huisjes. En wat zijn die Finnen gastvrij. Ik zag wat bekende Finnen die ik vorig jaar in Nederland en afgelopen juni in Spanje had ontmoet. De begroetingen waren hartelijk alsof we elkaar al jaren kenden en lang niet hadden gezien. Je was ook een bezienswaardigheid zo met je motor en aanhangertje en dan ook nog helemaal uit Nederland! Toen ik na het inchecken langs de meute naar mijn huisje reed ging dit gepaard onder luid applaus. Kicken!

Waar je ook kwam, iedereen was heel behulpzaam en waren donders benieuwd wat je Finland vond. Ze zijn erg trots op hun land. Ik voelde mij meteen thuis bij ze.

Zondag was de dag van vertrek richting Santa Claus in Rovaniemi. De voorstelling die je ervan had kwam geheel niet uit. Behoorlijk toeristisch, duur en vreemd om te betalen om met de kerstman op de foto te willen. Dacht het niet! Ik heb vervolgens heerlijk in het zonnetje gezeten bij 21 graden en uiteraard wat foto's genomen. O.a. ten bewijze dat ik op de grens van de poolcirkel stond. Ondanks het toeristisch karakter kreeg ik wel een vreemd gevoel. Het is toch een ware belevenis en wie weet zal ik dat nooit meer evenaren.

Vervolgens de grens richting Zweden opgezocht en werd met de terugtocht aangevangen. Finland smaakt naar meer!

Geen enkel besef van tijd en voor je het weet begint je maag te knorren. Geen zin om te koken en er was zwaar behoefte aan gratis wifi. Daar heb je de Mac voor. Via internet gekeken voor een overnachtingsplek. Besloten wordt nog een uurtje of wat door te rijden. Het is nog steeds licht om 19:45 uur en zal ook een tijdje zo blijven. Immers scheen de zon nog een beetje en bijna geen wolkje aan de lucht.

Ondertussen was het alweer 21:00. Een paar kilometers onder Piteá. Na het bordje Camping en Stugor gevolgd te hebben, bleek er geen enkel huisje te staan. De tent opzetten was inmiddels geen optie meer. Op de route terug naar de snelweg en na ongeveer 200 meter stond een handgeschreven bordje met Stugor. Uiteindelijk kom je terecht bij een particulier met een drietal lieftallige huisjes. Alsof je in een poppenhuisje terecht komt met lampjes aan het plafond die in de jaren 60 in de mode waren. Deze Stuga kost 300 kronen. Geen geld als je bedenkt dat je op campings alleen voor een tent dat bedrag moet betalen en nota bene geen stroom tot je beschikking hebt. De eigenaresse werd er verlegen van toen ze het bedrag noemde.

Enfin, vandaag richting Sundsvall. Wederom schitterend weer en warm!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten